Majestic Maersk vanuit haven van Algeciras in Zuid-Spanje naar #havenrotterdam #TripleE pic.twitter.com/sL7BzhrDS9 #container
De grootste containerschepen in de wereld. De Tripple E class.
Maersk triple-E (Wikipedia)
Maersk heeft 20 schepen besteld. De eerste tien worden geleverd in 2013-2014 en de volgende tien in 2014-2015.[1] De prijs van de schepen zou rond de $ 190 miljoen per stuk zijn.
Met een lengte van 400 m, een breedte van 59 m en een capaciteit van 18.000 TEU. Een TEU is een halve normale container. Ze zijn 16 % groter dan de schepen van de Emma Maersk-klasse. Het schip is efficiënter met energie dan de oudere modellen. Het functioneert optimaal bij lage snelheden en is dus een “slow steamer”. Dankzij de lagere vaarsnelheid, 19 knopen in plaats van de gebruikelijke 23 knopen, kan een kleinere motor worden gebruikt. Dit drukt het brandstofverbruik en de uitstoot van koolstofdioxideen dat brengt weer minder kosten voor bunkers met zich mee. Het schip heeft een verbeterde motor, die uitgerust is met een systeem dat de warme uitlaatgassen opvangt en omzet in energie. Dit, gecombineerd met een nieuwe romp, geeft deze klasse van schepen een voorsprong op het gebied van energie-efficiëntie. De CO2-uitstoot is daardoor fors verminderd.[2] Het schip heeft vanaf de kiel een hoogte van 73 m. De diepgang is 14,5 m.
Op vrijdag 16 augustus 2013 is het eerste Triple-E containerschip, de Mærsk Mc-Kinney Møller, de Europahaven van Rotterdam binnengelopen.[3] Het is de eerste Europese bestemming die het 400 meter lange schip aandoet na een bouw- en ontwikkelperiode van ongeveer 2,5 jaar in Zuid-Korea. Het schip is genoemd naar de vroegere topman van Mærsk, Mærsk Mc-Kinney Møller (1913-2012).
Op 19 oktober 2013 voer de Mary Mærsk, het derde schip van de Maersk triple-E klasse, door de Westerschelde naar de haven van Antwerpen.
- Capaciteit: 18.000 TEU-containers;
- Topsnelheid: 23 knopen (43 km/u);
- Bemanning: tussen 13 en 22 personen;
- Afmetingen: 400 meter lang, 59 meter breed en 73 meter hoog;
- Er kunnen 19 containers op elkaar worden gestapeld, waarvan 10 onderdeks;
- Gewicht: 55.000 ton zonder ballast en 192.800 ton volgeladen;
- Motoren: twee MAN dieselmotoren, elk met een vermogen van 32 MW (circa 42.000 pk);[4]
- Brandstofverbruik: 168 gram brandstof/kWh;[4]
- Schroeven: twee stuks, elk met vier bladen en een diameter van 9,8 meter.[4]