Volkswagen heeft het eerste exemplaar van haar ultrazuinige dieselhybride XL1 afgeleverd. De overige, slechts 199 klanten zullen de komende tijd worden verblijd met deze zeer gestroomlijnde tweezitter die 100 kilometer ver kan komen op nog geen liter dieselolie.
Volkswagen bouwt 250 exemplaren van de gevleugelde XL1; 50 stuks voor testdoeleinden, de rest zowaar voor consumenten. De Duitsers mikken daarbij vooral op klanten die graag een statement willen maken. Dat moet ook wel, want de XL1 is allesbehalve een koopje met een vraagprijs van circa € 110.000,-. Anderzijds is die hoge prijs keurig te rechtvaardigen aan de hand van de toptechnologie die de XL rijk is. Carbon, magnesium, aluminium en CFRP, het is allemaal toegepast om de auto extreem licht, aerodynamisch en toch voldoende sterk – om veilig te kunnen zijn – te krijgen.
1 op 111
Fijn maar groots in daden is ook de aandrijflijn, een 0.8 liter TDI-motortje met 48 pk en een 27 pk sterke elektromotor. Samen zijn deze nauw samenwerkende krachtbronnen goed voor 69 pk en 120 Nm en een opgegeven gemiddeld verbruik van een schamele 0,9 l/100 km. Dat is 1 op 111!