Werklozen in Rotterdam die via de gemeente weer aan een baan proberen te komen, worden slecht geholpen. Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld zei woensdag op Radio Rijnmond dat dat regelmatig misgaat.
Alle Nederlandse gemeenten zijn verplicht om mensen met een bijstandsuitkering te helpen in hun zoektocht naar een baan. Tijdens het zogeheten re-integratieproject zorgt de gemeente ervoor dat mensen weer financieel zelfstandig worden. Rotterdam heeft daarvoor de speciale afdeling Werk.
“Maar daar loopt het niet zoals het hoort. Mensen voelen zich onder druk gezet. Ook is er weinig maatwerk”, zegt Zwaneveld. Zo geeft ze als voorbeeld iemand die allergisch is voor grassen, maar ondanks dat moest werken in een kas met kruiden.
De ombudsman heeft inmiddels al tientallen klachten binnen. Zwaneveld: “Ze krijgen bij de gemeente geen gehoor. Ook durven ze het niet aan te kaarten, omdat ze bang zijn gekort te worden op hun uitkering.”
Zwaneveld wil weten of het bij die tientallen klachten blijft of dat het een breder probleem is. Er komt daarom een meldpunt.
Beluister het verhaal op RTV Rijnmond
.. en hier kan je de meldpunt KLACHTEN vinden van de Gemeentelijke ombudsman