‘s Werelds grootste halfafzinkbare transportschip nog steeds in Rotterdam


halfzinkbare‘s Werelds grootste halfafzinkbare transportschip is vrijdagmiddag afgemeerd aan de Wilhelminakade in Rotterdam. De Dockwise Vanguard komt voor het eerst naar Nederland sinds de oplevering eind 2012.

De varende kolos is rond vier uur ter hoogte van de Waalhaven gekeerd en achteruit richting de Wilhelminakade gevaren. Daar heeft het rond 17.00 uur aangelegd.

Het 275 meter lange en 79 meter brede schip van het Papendrechtse Boskalis komt voor enkele dagen naar Rotterdam om het dek voor te bereiden voor een volgend transport. Zondag vertrekt het weer.

Langere lading
Het opvallendste kenmerk van de Vanguard is het ontbreken van een brug over de volle breedte van het schip. De smalle brug is geplaatst aan de stuurboordzijde, waardoor lading over de boeg kan steken.

Het schip kan hierdoor langere lading meenemen dan traditionele zware lading schepen. Zo kan het 50 procent meer lading meenemen dan de Blue Marlin. Dat was het grootste schip van Dockwise voordat de Vanguard in de vaart kwam. De ruimte aan dek is ook 70 procent groter dan die van de Blue Marlin.

Costa Concordiahalfzinkbare2
De Vanguard is gebouwd door het Koreaanse Hyundai. De bouw kostte ongeveer een kwart miljard dollar. Het vaart onder de Curaçaose vlag en heeft een hefvermogen van 110.000 ton.

Het schip zou worden ingezet bij de berging van het gezonken cruiseschip Costa Concordia. De Nederlandse boot zou het wrak naar Genua slepen, maar de opdrachtgever heeft daar uiteindelijk van afgezien.

Nog meer foto’s op RTV Rijnmond

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *